Dnes – 2.6.2025 vyšel rozhovor s Mgr. Danou Matouškovou v Magazínu Reportér
Tématu nadaných dětí se aktivně věnuji již osm let, ale přátelím se s nimi odjakživa. Velká část mých přátel jsou nadaní a mimořádně nadaní, ale nikdy je to nenapadlo.
Na mateřské dovolené s první dcerou jsem přečetla nespočet knih, viděla spoustu přednášek, absolvovala jsem školení s národní koordinátorkou nadání RNDr. Zdeňkou Chocholouškovou, měla jsem tu čest, že naši školu SamoSebou v Chanovicích navštívila PhDr. Miloslava Janoušková (přední psycholožka věnující se nadaným dětem v pedagogicko-psychologické poradně v Táboře). Velmi přínosná pro mne byla také přednáška PhDr. Gordona Neufelda, který je jedním z nejvýznamnějších psychologů současnosti. A jak se nám v SamoSebou občas stává, stalo se i to, že jsme byli v květnu u toho, když Gordon Neufeld poprvé přednášel v Praze a dokonce jsme pro Neufeld Institut CZ/SK zajistili záznam pro zájemce, kteří se nemohli zúčastnit osobně.
Přes to všechno jsem si vědoma toho, že jsou mými největšími učitelkami moje dcery.
Díky nim mě poprvé napadlo, že mnoho problémů a pochybností, které mě provázely celým dětstvím pramení z toho, že můj mozek funguje jinak, než je obvyklé.
Nemám ráda škatulky, ale někdy nám pomohou přijmout se takoví, jací jsme. Zjistíme, že některé odlišnosti nám byly dány a musíme se s nimi naučit žít, přestože přinášejí i mnoho nemalých výzev. “Nálepky” mohou pomáhat při sdílení zkušeností, nebo také přispět k lepšímu pochopení, abychom stále dokola nevynalézali kolo. Proto je dobré, když vy i vaše dítě víte, na čem jste a můžete tak lépe předcházet problémům, které mohou vzniknout z “pouhého” nepochopení.
Každé dítě je naprostý originál a v ideálním světě by se mu mělo dostat respektu k odlišnostem, se kterými přišlo na tento svět. Některé odlišnosti jsou na první pohled velmi dobře rozeznatelné, u nadání tomu většinou tak není.
Celá problematika je mnohem složitější, než se může zdát. Nejen mezi veřejností, ale i v řadách odborníků a profesionálů, kteří pracují s dětmi, koluje o nadaných stále mnoho mýtů.
Péče o nadané děti nespočívá pouze v naplňování vzdělávacích potřeb. Jejich neurologický vývoj má svá výrazná specifika, která mohou v běžných situacích způsobovat nemalé problémy. Hypersenzitivita, kvůli které dítě není schopné se soustředit v běžné školní třídě, pozdější emocionální dozrávání (“Jak to, že se nedokážeš ovládat, když jsi tak chytrej?!”) a nebo absolutní neporozumění si s vrstevníky, se kterými dítě tráví většinu času své školní docházky.
Ač se to v dnešní době zdá neuvěřitelné, do problematiky nadání v České republice v roce 2025 stále významně vstupuje také genderová otázka. A o tom je článek na kterém jsem spolupracovala a který dnes vyšel v Reportéru. Je mi velkou ctí, že naše povídání sdílí prostor s informacemi o výzkumu paní docentky Portešové.
Děkuji Barboře Postránecké a Magazínu Reportér za rozhovor a věřím, že přispěje k tomu, aby se zvýšilo povědomí o tom, že nadaní nejsou vždy ti co vyhráli v loterii a proto jsou automaticky zvýhodněni. Já sama jsem měla velkou podporu rodiny i pedagogů, byla jsem školně a akademicky úspěšné dítě, ale nikdy mě nenapadlo, že bych mohla patřit mezi nadané.
Nadaných je ve společnosti 10-20 %, to není málo.
Netýká se „náhodou“ problematika nadaných a mimořádně nadaných i vás a vašich dětí?
Napište nám, protože prostřednictvím on-line klubu Bystrouška tvoříme bezpečné podnětné prostředí, ve kterém se i nadané a mimořádně nadané děti mohou cítit samy sebou, nejen ve chvílích, když podávají excelentní výkony.
S nadanými a mimořádně nadanými pracujeme také v naší komunitní škole SamoSebou v Chanovicích, kde jsou nám děti každodenní inspirací k rozšiřování a prohlubování znalostí nejen o problematice nadání, protože vidět děti kvést je nejvíc!
autor: Mgr.Dana Matoušková
článek vznikl bez použití AI
Článek z Magazínu Reportér si můžete přečíst zde:
Chytré, ale přehlížené. Proč odhalíme nadání častěji u kluků než u holek
Pojďte s námi tvořit bezpečné podnětné prostředí, ve kterém se nejen děti cítí samy sebou.
Chcete se aktivně zapojit do šíření osvěty o specifických vývojových a vzdělávacích potřebách nadaných dětí? Vytiskněte si naše plakátky a vyvěšte je ve vaší škole, ZUŠ, klubu, nebo DDM.
Budeme vám vděční za sdílení na sociálních sítích.
Věříme, že spolupráce umožňuje zdravý růst.

